Fullständiga villkor för Telecos tjänster och webshop
Villkor för telefonitjänster och e-handel
Teleco behandlar personuppgifter om mig för att jag ska få en så anpassad kundupplevelse som möjligt. Hur länge uppgifterna sparas, och hur de används, framgår av nedan villkor. Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke.
Integritetspolicy hos Teleco Mobile AB
Vårt Engagemang för Din Integritet: På Teleco Mobile AB ("Teleco") värdesätter vi din integritet och skyddar dina personuppgifter. Vi är engagerade i att hantera dina uppgifter på ett ansvarsfullt sätt och i enlighet med alla tillämpliga dataskyddslagar och bestämmelser.Insamling av Uppgifter:
- Kunduppgifter: Vi samlar in personuppgifter som ditt namn, personnummer, kontaktinformation (adress, e-postadress, telefonnummer), samt information om din användning av våra tjänster och produkter. Dessa uppgifter är nödvändiga för att skapa ditt konto, hantera ditt abonnemang, och erbjuda personlig service.
- Trafikuppgifter: Detta inkluderar detaljer om din användning av våra telekommunikationstjänster, såsom samtalstider, SMS och dataanvändning, vilket hjälper oss att analysera och förbättra våra tjänster.
- Insamlingsmetoder: Dina uppgifter samlas in genom direkt interaktion med dig (t.ex. vid registrering eller kundtjänstkontakter), när du använder våra tjänster, samt via tekniska metoder såsom cookies på våra webbplatser.
- För Avtalsförpliktelser: Vi behandlar dina personuppgifter för att uppfylla vårt avtal med dig, inklusive att tillhandahålla de tjänster och produkter du har beställt.
- För Lagliga Ändamål: Vi kan också behandla dina uppgifter när det är nödvändigt för att uppfylla juridiska skyldigheter eller skydda våra legitima intressen.
- Kundservice och Support: Vi använder dina uppgifter för att ge dig support, hantera dina förfrågningar och förbättra våra tjänster.
- Marknadsföring och Kommunikation: Med ditt samtycke använder vi dina uppgifter för att skicka skräddarsydda marknadsföringsmeddelanden och för att informera dig om nya produkter och tjänster.
- Lagringsperiod: Dina personuppgifter lagras bara så länge som det är nödvändigt för de syften de samlades in för, i enlighet med våra interna riktlinjer och lagliga krav.
- Säkerhetsåtgärder: Vi vidtar alla rimliga åtgärder för att skydda dina uppgifter mot obehörig åtkomst, ändring och radering.
- Tillgång och Korrigering: Du har rätt att begära tillgång till och korrigering av dina personuppgifter.
- Radering och Begränsning: Du kan också begära radering av eller begränsning av behandlingen av dina personuppgifter under vissa omständigheter.
- Dataportabilitet: Du har rätt att erhålla de personuppgifter du har tillhandahållit i ett strukturerat, vanligt använt och maskinläsbart format.
- Invändning: Du har rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter i vissa fall, särskilt när det gäller direktmarknadsföring. Kontakta Oss: För frågor om denna policy eller dina personuppgifter, vänligen kontakta vår kundtjänst via e-post på support@teleco.se eller telefon 010-288 10 10.
Utlandspriser
Självklart använder du din mobil precis som vanligt inom EU och EES samt Storbritannien. Dessutom smsar du alltid gratis till hela världen från Sverige. Se våra fullständiga utlandspriser här.
Viktig information för nya kunder
Ångerrätt på abonnemang
Ingår du avtal på distans eller utanför affärslokal har du rätt att ångra dig om du meddelar Teleco inom 14 dagar från avtalsskrivning, även kallat ångerfrist. Om du börjar använda tjänsten under ångerfristen kan du bli skyldig att ersätta Teleco för den del du använt, t.ex. samtalsavgifter, dataförbrukning osv.
Ångerrätt på hårdvara
Du har rätt att ångra dig under 14 dagar från att du tar emot varan. Om det uppkommer värdeminskning som beror på att du hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att undersöka varans egenskaper eller funktion kan du bli skyldig att ersätta Teleco för värdeminskning, t ex kostnad till för rengöring, reparation, omprogrammering av hårdvaran eller mellanskillnaden mellan en ny och begagnad vara om varan inte längre kan säljas som ny.
Tillvägagångssätt vid ånger
Kontakta kundtjänst inom ångerfristen och returnera eventuell hårdvara, eller skriv ut Konsumentverkets ångerblankett och skicka den till: Teleco Mobile AB, 112 51 Stockholm
Ångerrätten gäller inte för företag eller andra näringsidkare.
Öppet köp
Utöver ångerrätten erbjuder Teleco öppet köp på tjänsten Hemtelefoni via Mobilnätet. Öppet köp innebär att du kan testa tjänsten i 30 dagar för att säkerställa att den motsvarar dina förväntningar och fungerar där du har tänkt använda den.
Vid nyttjande av öppet köp så debiteras du endast för eventuella betaltjänster och trafik till och från utlandet som du gjort.
Returer
När du utnyttjar ångerrätt eller öppet köp står vi givetvis för dina returfraktkostnader. Vi bifogar alltid en returfraktsedel med alla utskickade hårdvaror. Behöver du beställa en ny returfraktsedel kontaktar du vår kundtjänst. Varan ska returneras tillsammans med originalemballage och alla tillbehör (såsom manualer, sladdar, etc) för att undvika kostnader. Vid korrekt utövad ångerrätt och retur betalar du inget för tjänsten eller hårdvaran.
Reklamation
Har din hårdvara fortfarande garanti kan du kontakta Teleco Support för att upprätta ett serviceärende. Beroende på vad för produkt det gäller kommer Teleco byta ut den eller skicka produkten vidare till en auktoriserad serviceverkstad för bedömning och eventuell åtgärd.
Reklamationsrätt (Gäller ej företag) för produkter utanför garanti-perioden men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten.
Leveranstider
Du kan alltid följa din leverans med ditt kolli-id som bifogas med orderbekräftelsen.
När din produkt finns i lager sker leveransen inom 2-3 arbetsdagar till ditt närmaste postombud. Vill du få leverans direkt hem till dörren eller till en annan adress så måste du beställa genom kundtjänst. Vid leverans sker en ID-kontroll som måste matcha det personnummer som du angett vid beställning.
Om produkten har en längre leveranstid så framgår det när du beställer.
Leveransstatus
Leverans 2-3 dagar: Varan finns på lager och skickas senast nästkommande arbetsdag.
Leverans 4-7 dagar: Varan finns på centrallager och skickas inom 2-3 arbetsdagar.
Beställningsvara: Varan måste beställas och en leveranstid kan inte anges.
Orderbekräftelse
Du får en orderbekräftelse inom en arbetsdag från det att du lagt en beställning på teleco.se.
Skadat gods
Undersök alltid paketet noggrant när du hämtar ut det. Är paketet skadat så ska du omedelbart kontakta kundtjänst samt göra en reklamation hos ditt postombud.
Kreditupplysning
Teleco Mobile AB tar alltid en kreditupplysning vid beställning av tjänster eller produkter. Detta för att säkerställa dels, kundens betalningsförmåga, att vi har rätt folkbokföringsadress och säkerställa att kunden inte blivit utsatt för identitetskapning.
Hantering av kundinformation
I ett första skede hanteras kreditupplysningen av våra system och illustreras med en grön, gul eller röd lampa. Har kunden önskat beställa en dyrare tjänst än de initialt blivit godkända för eller om vi ser andra varningsflaggor så kan vi beställa ytterligare en kreditupplysning för att kunna göra en manuell bedömning. Direkt efter att informationen använts så förstörs den, det är också därför vi måste göra en extra upplysning om vi ska göra en manuell bedömning. Information så som fullständigt namn, personnummer och folkbokföringsadress lagras dock enligt våra riktlinjer för hantering av personuppgifter.
CreditSafe och omfrågekopia
Teleco Mobile AB hämtar information från CreditSafe. Kreditupplysningen som tas lämnar inga spår och kan inte ses av någon annan än just Teleco Mobile ABs personal. Med andra ord påverkar den inte din kreditvärdighet. Du kommer att bli informerad via post eller din digitala brevlåda gällande vilken information som legat till grund för kreditbedömningen.
Mer information eller önskar du bli bortglömd
Kontakta vår kundtjänst på telefon 0771-40 45 40 eller skicka ett mail till support@teleco.se.
Särskilda villkor för tjänster
Avslut och uppsägning
Uppsägningstid är 1 månad. Är abonnemanget bundet så debiteras månadsavgiften samt eventuell förhöjd avgift för återstående bindningstid om abonnemanget sägs upp i förtid.
Roaming
Inom EU/EES samt Storbritannien gäller samma villkor som hemma.
Är du utanför EU/EES samt Storbritannien så kan det bli väldigt dyrt att använda din mobiltelefon. Du får alltid ett SMS när du anländer till ett nytt land som informerar om vilka priser som gäller för din destination. För att undvika höga kostnader rekommenderar vi att du slår av Roaming i mobilens inställningar.
Obegränsat
Inom EU/EES samt Storbritannien gäller fri surf upp till 50 GB per kalendermånad.
Med våra obegränsade mobilabonnemang surfar du obegränsat i Sverige till en fast månadskostnad. När du har surfat 50 GB på en månad fyller du enkelt på med 10 GB i taget via sms. Upp till 1 TB kan du fylla på hur många gånger du vill utan att det kostar dig något extra. När du använt 1 TB under en och samma kalendermånad debiteras du 50 kr/GB.
Öppet köp
Utöver ångerrätten erbjuder Teleco öppet köp på tjänsten Hemtelefoni via Mobilnätet. Öppet köp innebär att du kan testa tjänsten i 30 dagar för att säkerställa att den motsvarar dina förväntningar och fungerar där du har tänkt använda den.
Vid nyttjande av öppet köp så debiteras du endast för eventuella betaltjänster och trafik till och från utlandet som du gjort.
Avslut och uppsägning
Uppsägningstiden är 1 månad.
Har man bindningstid på abonnemanget så debiteras månadsavgiften samt förhöjd avgift för återstående bindningstid. Dock högst 1 495 kr (1 295 kr för avtal tecknade före 2023-12-31).
Begränsningar av tjänsten
Hemtelefoni via Mobilnätet är avsett att ersätta en vanlig fast hemtelefon. Därför är tjänsten begränsad till in och utgående samtal inom Sverige, tjänsten kan inte användas utanför Sverige. Tjänsten är också spärrad för sms, mms och gprs.
Avslut och uppsägning
Uppsägningstiden är 1 månad.
Är abonnemanget bundet så debiteras månadsavgiften för återstående bindningstid vid uppsägning under bindningstiden. Detta stycke undantas om uppsägningen inte sker på kundens initiativ, så kallat tvingat avslut (ex. vid dödsfall eller kopparnätsavveckling).
Önskar du byta operatör är det den nya operatören som begär nummerflytten och nedstängning av abonnemanget.
Har kunden meddelat Teleco att de önskar säga upp sitt abonnemang så stängs även telefonnumret ner. Vill kund sedan ångra sin uppsägning så kan det tillkomma höga kostnader för det och Teleco kan inte garantera att det är möjligt.
Flyttanmälan
Det åligger kunden att senast 30 dagar innan de flyttar till en ny adress om Teleco ska hinna flytta telefonin. Dessutom ska kund tillhandahålla den information som är nödvändig för att en flytt är möjlig.
Att flytta sin hemtelefon kostar 500 kr.
Felanmälan
Det åligger kunden att informera Teleco snarast möjligt om ett fel har inträffat som innebär att tjänsten inte levereras på ett korrekt sätt.
Vanligtvis är avhjälpningstiden upp till fem arbetsdagar men kan under vissa omständigheter vara längre.
Avslut och uppsägning
Uppsägningstid är 1 månad. Är abonnemanget bundet så debiteras månadsavgiften samt eventuell förhöjd avgift för återstående bindningstid om abonnemanget sägs upp i förtid.
Begränsningar av tjänsten
Telecos mobila bredband är avsedda att användas inom Sverige. Därför är roaming inaktiverat för våra mobila bredband.
Rättvis användningspolicy (Fair Usage Policy)
Teleco Mobile AB tillämpar en rättvis användningspolicy för att garantera högsta kvalitet på våra tjänster och för att förhindra missbruk.
Samtal: Våra mobilabonnemang inkluderar fria samtal. Dock har vi en gräns på 5 000 minuter per månad för fria samtal. Om en kund överskrider denna gräns, förbehåller vi oss rätten att debitera för ytterligare samtal, vanligtvis 0,49 kr per minut.
SMS: Vi erbjuder fria SMS globalt. För att upprätthålla denna tjänst och förhindra missbruk, har vi fastställt en gräns på 5 000 SMS per månad inom Sverige och Norden, och 100 SMS till resten av världen. Överskridande av dessa gränser kan medföra ytterligare avgifter, ett SMS debiteras då 0,49 kr per SMS.
Privat bruk: Våra privatabonnemang är avsedda för privat bruk. Detta innebär att de ska användas i enlighet med normal personlig, icke-kommersiell användning. Om vi upptäcker att ett abonnemang används i kommersiellt syfte, har vi rätt att ta till lämpliga åtgärder, inklusive men inte begränsat till, att begränsa eller avbryta tjänsten.
Vi förbehåller oss rätten att ändra denna policy vid behov. Vi strävar alltid efter att kommunicera eventuella ändringar till våra kunder i god tid.
Obegränsad surf: Med våra obegränsade mobilabonnemang surfar du obegränsat i Sverige till en fast månadskostnad. När du har surfat 50 GB på en månad fyller du enkelt på med 10 GB i taget via sms. Upp till 1 TB kan du fylla på hur många gånger du vill utan att det kostar dig något extra. När du använt 1 TB under en och samma kalendermånad debiteras du 50 kr/GB.
Inom EU/EES samt Storbritannien gäller fri surf upp till 50 GB per kalendermånad.