Kom igång med Surf och MMS
Problem med surf i utlandet
Det vanligaste anledningen att utlandssurf inte fungerar är att man inte aktiverat Data-roaming. Följ nedan steg för att säkerställa att Mobildata och Data-roaming är aktiverat.
Dessutom rekommenderar vi att man stänger av Wi-Fi vid felsökning för att utesluta att det är orsaken.
iPhone
- Inställningar > Mobilnät > Aktivera Mobildata.
- Inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobildata > Aktivera Data-roaming.
- Inställningar > Wi-Fi > Avaktivera Wi-Fi.
Android
- Inställningar > Anslutningar > Mobilnätverk > Aktivera Dataroaming.
- Inställningar > Anslutningar > Dataanvändning >Aktivera Mobildata.
- Inställningar > Anslutningar > Avaktivera Wi-Fi.
När man är utomlands finns det surf-begränsningar som ska motverka att man får höga telefonräkningar. Tyvärr känner dessa inte av om man befinner sig i EU/EES där ditt ordinarie datapaket ingår. Följ nedan steg för att kontrollera ditt saldo samt för att återställa det (kostnadsfritt inom EU/EES).
1. Skicka SURFBALANS till 251.
2. Får du svar att du har 0 kr kvar eller att du nått ditt maxtak, skicka MERSURF till 251.
3. Får du svar att du har 550 kr kvar tills du når ditt maxtaket, gå till steg 3 (APN).
Vanligtvis installerar telefonerna rätt APN-inställningar när du stoppade i ditt SIM-kort från oss första gången. Dock kan inställningarna nollställas vid större system-uppdateringar. Inom Sverige är det mindre viktigt med korrekta APN-inställningar - men när du reser utomlands kan det ställa till det om du inte har korrekta APN-inställningar. Följ stegen nedan för att säkerställa att din telefon har rätt inställningar.
iPhone
Gå in på Inställningar > Mobilnät > Mobilt datanätverk.
APN: sp.tele2.se
Användarnamn: Lämnas blankt
Lösenord: Lämnas Blankt
Starta om telefonen när du ändrat inställningarna.
Android
Gå in på Inställningar > Anslutningar > Mobilnätverk > Åtkomstpunktsnamn.
Tryck på Lägg till (Ibland Meny-knappen > Lägg till).
Namn: Teleco
APN: sp.tele2.se
Proxy: Inte inställt
Port: Inte inställt
Användarnamn: Inte inställt
Lösenord: Inte inställt
Server: Inte inställt
MMSC: Inte inställt
MMS-proxy: Inte inställt
MMS-Port: Inte inställt
MCC: 240
MNC: 07
Verifieringstyp: PAP
APN-typ: default
När du ändrat inställningarna, tryck Spara och starta om telefonen.