Kom igång med Surf och MMS
Fullständiga APN-inställningar för surf och MMS
Om du vill använda din mobil till att skicka och ta emot MMS eller surfa behöver mobilen vara ansluten till det mobila datanätverket - då behöver du ha rätt APN-inställningar. Första gången du stoppar i vårt SIM-kort i en ny telefon så ska APN ställas in automatiskt.
Men om det inte sker eller om telefonen glömmer bort inställningarna vid en större uppdatering av telefonens programvara så kan man behöva fylla i dessa manuellt.
Se nedan hur du enkelt kan felsöka själv samt hur du ställer in rätt APN-inställningar själv. Behöver du hjälp är du självklart välkommen att ringa oss på 010-288 10 10 eller skriv ett meddelande.
Den vanligaste anledningen att surf inte fungerar är att man inte aktiverat mobildata på telefonen. Följ nedan steg för att säkerställa att Mobildata är aktiverat.
Dessutom rekommenderar vi att man stänger av Wi-Fi vid felsökning för att utesluta att det är orsaken.
iPhone
- Inställningar > Mobilnät > Aktivera Mobildata.
- Inställningar > Wi-Fi > Avaktivera Wi-Fi.
Android
- Inställningar > Anslutningar > Dataanvändning >Aktivera Mobildata.
- Inställningar > Anslutningar > Avaktivera Wi-Fi.
Gällande MMS så finns det två huvudfaktorer som spelar roll för att det ska fungera. Dels behöver Mobildata vara aktiverat enligt ovan, sen behöver APN inställningarna vara korrekt inställda på din telefon. Se nedan hur du ställer in korrekt APN för just din enhet.
Behöver du upprätta en ny felanmälan kan du ringa oss på 010-288 10 10 eller skapa en ny felanmälan här.
Vanligtvis installerar telefonerna rätt APN-inställningar när du stoppade i ditt SIM-kort från oss första gången. Dock kan inställningarna nollställas vid större system-uppdateringar. För att du ska kunna surfa och skicka MMS behöver du ha korrekta APN-inställningar. Följ stegen nedan för att säkerställa att din telefon har rätt inställningar.
När du ställer in APN inställningarna så är det viktigt att du skapar två olika "profiler", en för surf och en för mms.
Gå in på Inställningar > Anslutningar > Mobilnätverk > Åtkomstpunktsnamn.
Tryck på Lägg till (Ibland Meny-knappen > Lägg till).
Namn: Teleco Surf
APN: sp.tele2.se
Proxy: Inte inställt
Port: Inte inställt
Användarnamn: Inte inställt
Lösenord: Inte inställt
Server: Inte inställt
MMSC: Inte inställt
MMS-proxy: Inte inställt
MMS-Port: Inte inställt
MCC: 240
MNC: 07
Verifieringstyp: Inte inställt
APN-typ: default
När du ändrat inställningarna, tryck Spara och Lägg till ytterligare en profil
Namn: Teleco MMS
APN: sp.tele2.se
Proxy: Inte inställt
Port: Inte inställt
Användarnamn: Inte inställt
Lösenord: Inte inställt
Server: Inte inställt
MMSC: http://mmsc.tele2.se
MMS-proxy: 130.244.202.30
MMS-Port: 8080
MCC: 240
MNC: 07
Verifieringstyp: PAP
APN-typ: mms
När du ändrat inställningarna, tryck Spara och starta om telefonen.
När telefonen startat om, gå in på Inställningar > Anslutningar > Mobilnätverk > Åtkomstpunktsnamn.
Välj sedan den profil som heter "Teleco Surf", det ska bli en ifylld markering bredvid namnet. Vi rekommenderar även att du raderar den gamla profilen så inte denna ligger och stör.
Vanligtvis installerar telefonerna rätt APN-inställningar när du stoppade i ditt SIM-kort från oss första gången. Dock kan inställningarna nollställas vid större system-uppdateringar. För att du ska kunna surfa och skicka MMS behöver du ha korrekta APN-inställningar. Följ stegen nedan för att säkerställa att din telefon har rätt inställningar.
Gå in på Inställningar > Mobilnät > Mobilt datanätverk.
MOBILDATA
APN: sp.tele2.se
Användarnamn: Lämnas blankt
Lösenord: Lämnas blankt
MMS
APN: sp.tele2.se
Användarnamn: Lämnas blankt
Lösenord: Lämnas blankt
MMSC: http://mmsc.tele2.se
MMS-proxy: 130.244.202.030:8080
MMS-maxstorlek: 2097152
MMS UA Prof URL: Lämnas blankt
Starta om telefonen när du ändrat inställningarna.
Problem med surf i utlandet
Den vanligaste anledningen att utlandssurf inte fungerar är att man inte aktiverat Data-roaming. Följ nedan steg för att säkerställa att Mobildata och Data-roaming är aktiverat.
Dessutom rekommenderar vi att man stänger av Wi-Fi vid felsökning för att utesluta att det är orsaken.
iPhone
- Inställningar > Mobilnät > Aktivera Mobildata.
- Inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobildata > Aktivera Data-roaming.
- Inställningar > Wi-Fi > Avaktivera Wi-Fi.
Android
- Inställningar > Anslutningar > Mobilnätverk > Aktivera Dataroaming.
- Inställningar > Anslutningar > Dataanvändning >Aktivera Mobildata.
- Inställningar > Anslutningar > Avaktivera Wi-Fi.
När man är utomlands finns det surf-begränsningar som ska motverka att man får höga telefonräkningar. Tyvärr känner dessa inte av om man befinner sig i EU/EES där ditt ordinarie datapaket ingår. Följ nedan steg för att kontrollera ditt saldo samt för att återställa det (kostnadsfritt inom EU/EES).
1. Skicka SURFBALANS till 251.
2. Får du svar att du har 0 kr kvar eller att du nått ditt maxtak, skicka MERSURF till 251.
3. Får du svar att du har 550 kr kvar tills du når ditt maxtaket, gå till steg 3 (APN).
Vanligtvis installerar telefonerna rätt APN-inställningar när du stoppade i ditt SIM-kort från oss första gången. Dock kan inställningarna nollställas vid större system-uppdateringar. Inom Sverige är det mindre viktigt med korrekta APN-inställningar - men när du reser utomlands kan det ställa till det om du inte har korrekta APN-inställningar. Följ stegen nedan för att säkerställa att din telefon har rätt inställningar.
iPhone
Gå in på Inställningar > Mobilnät > Mobilt datanätverk.
APN: sp.tele2.se
Användarnamn: Lämnas blankt
Lösenord: Lämnas Blankt
Starta om telefonen när du ändrat inställningarna.
Android
Gå in på Inställningar > Anslutningar > Mobilnätverk > Åtkomstpunktsnamn.
Tryck på Lägg till (Ibland Meny-knappen > Lägg till).
Namn: Teleco
APN: sp.tele2.se
Proxy: Inte inställt
Port: Inte inställt
Användarnamn: Inte inställt
Lösenord: Inte inställt
Server: Inte inställt
MMSC: Inte inställt
MMS-proxy: Inte inställt
MMS-Port: Inte inställt
MCC: 240
MNC: 07
APN-typ: default
När du ändrat inställningarna, tryck Spara och starta om telefonen.
Du kan också upprätta en felanmälan genom att ringa oss på +46(0)10-2881010.